Nood Gods (2014)

Hoek Scheldeken en Rijkenhoek, Antwerpen
afb. 002
afb. 002
press to zoom
afb. 015
afb. 015
press to zoom
afb. 066
afb. 066
press to zoom
afb. 048
afb. 048
press to zoom
afb. 007
afb. 007
press to zoom
afb. 012
afb. 012
press to zoom
afb. 017
afb. 017
press to zoom
Afb. 002
Afb. 002
press to zoom
Afb. 011
Afb. 011
press to zoom
Afb. 017
Afb. 017
press to zoom
Afb. 005
Afb. 005
press to zoom
Afb. 002
Afb. 002
press to zoom
Afb. 003
Afb. 003
press to zoom
IMG_0103
IMG_0103
press to zoom
IMG_0104
IMG_0104
press to zoom
IMG_0123
IMG_0123
press to zoom
IMG_0128
IMG_0128
press to zoom
IMG_0163
IMG_0163
press to zoom
IMG_0170
IMG_0170
press to zoom

Deze Antwerpse Nood Gods, of Piëta, wordt toegeschreven aan Nicolaus Lauweryssens. Het houten gevelbeeld met sokkel in blauwe hardsteen dateert uit de achttiende eeuw.

De sculptuur werd in de Franse periode, tussen 1797 en 1814, verborgen en daarna herplaatst, vermoedelijk op deze locatie.

Het volplastisch beeldhouwwerk vertoonde veel schade in de vorm van barsten en breuken, voornamelijk als gevolg van weersinvloeden.

De rechterarm van Jezus was een zwak punt, omdat die onder de luifel vandaan komt. De arm vertoonde veel barsten en de wijsvinger zat los.

De rechtervoet van Jezus was eerder gerestaureerd in piepschuim en vastgezet met siliconen. De originele voet was verdwenen.

De voetplaat zat gevat in een loden plaat, die had gezorgd voor wateropstapeling en de bijhorende schade.

Het beeld was bedekt door slechts enkele verflagen, vermoedelijk werd het vroeger al eens ontdaan van alle verf. Onder de twee nieuwste lagen zat een goed bewaarde en kleurrijke, glanzende, verflaag.

De sculptuur werd afgenomen een aangepakt in eigen atelier. De oude restauraties werden verwijderd, net als de verflagen, tot op de referentielaag.

De afgebroken delen werden verlijmd en de barsten en oppervlaktelacunes werden bijgewerkt met een polyesterpasta, die bestand is tegen de weersinvloeden.

Met deze pasta was het ook mogelijk de verdwenen draperingen onderaan opnieuw vorm te geven.

Het voetstuk kreeg nieuwe stukken hout en de ontbrekende rechtervoet werd naar voorbeeld van de linker opnieuw geboetseerd.

Het beeld werd ten slotte afgewerkt volgens de originele kleuren die werden gevonden. Ook de bloedsporen, die niet meer te zien waren op de recentste afwerking, werden herschilderd.